هر آنچه که باید در مورد درزگیرهای پلی اورتان بدانید

هر آنچه که باید در مورد درزگیرهای پلی اورتان بدانید

درزگیرهای پلی اورتان انواع مختلفی دارد و ما در این مقاله هر آنچه که باید در مورد درزگیرهای پلی اورتان بدانید را تا جایی که امکانش باشد، آورده ایم.

نوع درزگیری که برای یک کاربرد تجاری، ساختمانی یا صنعتی خاص استفاده می کنید، از نظر طول عمر و استحکام کلی می تواند تفاوت زیادی با سایر درزگیرها داشته باشد.

در طول سال ها، درزگیرها یا ماستیک پلی اورتان به عنوان ماده استاندارد صنعتی برای استفاده در طیف گسترده ای از کاربردها شناخته شده اند.  پیشرفت‌های صورت گرفته در جهت توسعه ی درزگیر های پلی‌اورتان، آن ها را به یکی از قوی‌ترین و مقاوم‌ترین چسب‌ها و چسباننده‌ها در صنعت مصالح ساختمانی تبدیل کرده است.

در ادامه به روش های استفاده، کاربردها و ویژگی های مختلف درزگیر پلی یورتان می پردازیم.

درزگیر چیست؟

درزگیرها یا چسبها برای کاربردهای مختلفی در صنایع ساختمان، ساخت و ساز و بازسازی استفاده می شوند. مهمتر از همه، درزگیرهایی مانند پلی اورتان، سیلیکون، اکریلیک و پلیمر هستند که به عنوان مواد تزریقی و عایق استفاده می شود و شکاف ها و ساختارهای ضد آب را پر می کند تا از آسیب هایی مانند ترک و نشت جلوگیری کنند.

به عنوان نوعی عایق، درزگیرها همچنین از نفوذ جریان هوا از طریق اتصالات ساختمان (به عنوان مثال، پنجره ها و چارچوب درها) جلوگیری می کنند تا دمای داخل سازه ها را تنظیم کنند. به طور معمول، درزگیرها دارای مقدار مشخصی از انعطاف پذیری هستند تا امکان حرکت ساختاری و جلوگیری از آسیب را فراهم کنند.

علاوه بر هدف عملی، درزگیرهای شکاف نیز با پنهان کردن عیوب جزئی که در طول فرآیند ساخت و ساز رخ می دهد، به جذابیت و زیبایی سازه می افزایند. درزگیر یک راه حل ارزان و آسان است که می تواند عملکرد و زیبایی هر ساختاری را افزایش دهد و در عین حال ارزش و پایداری طولانی مدت را به آن اضافه کند.

انواع درزگیرها

درزگیرهای پلیمری هیبریدی

این یک اصطلاح دلخواه است که اساساً به هر ترکیبی از درزگیرها که دارای ترکیبات شیمیایی مختلف هستند اشاره دارد. پلیمرهای MS رایج ترین درزگیرهای پلیمری هیبریدی هستند که در حال حاضر در بازار استفاده می شوند.

درزگیرهای اکریلیک

قبل از اختراع درزگیرهای سیلیکونی، اکریلیک ماده آب بندی مورد استفاده برای بسیاری از فعالان صنعت ساختمان بود. اکریلیک از بسیاری جهات مقرون به صرفه تر و بادوام تر از سیلیکون است و می تواند در طیف وسیعی از کاربردها استفاده شود.

درزگیرهای سیلیکونی

سیلیکون یک ماده مصنوعی است که برای استفاده در داخل و خارج از خانه مناسب است. در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید بسیار مقاوم است و می تواند ساعت ها در برابر نور مستقیم خورشید بدون خراب شدن مقاومت کند.

درزگیرهای پلی اورتان

درزگیر یا ماستیک پلی اورتان محصول واکنش دو ترکیب آلی گلیکول و ایزوسیانات است.

درزگیر پلی اورتان چیست؟

پیکربندی های مختلفی از درزگیرهای پلی اورتان وجود دارد که در حال حاضر در بازار موجود است. هر کدام برای کاربردهای مختلفی مناسب است، بنابراین همیشه موارد مصرف محصول خریداری شده خود را با دقت بخوانید.

درزگیر پلی اورتان استاندارد
درزگیر ساختمانی پلی اورتان
درزگیر پلی اورتان مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش
درزگیر پلی اورتان بدون لک
ویژگی های درزگیر پلی اورتان چیست؟

ویژگی های رایج درزگیر پلی اورتان

ویژگی های رایج درزگیر پلی اورتان بسته به کاربرد و شرایط خاص عبارتند از:

مقاوم در برابر خوردگی
مقاوم در برابر رطوبت
قابل استفاده برای مصارف صنعتی و تجاری
بادوام در مصالح سنگین
پوشش محافظ
مقاوم در برابر مواد شیمیایی
انعطاف پذیر (همراه با مفاصل حرکت می کند که به دلیل قرار گرفتن در معرض دما و آب و هوای متغیر منقبض و منبسط می شوند)
مقاوم در برابر ترک
اثرات طولانی مدت
به عنوان یک ترکیب یک یا دو جزئی برای کاربردهای مختلف موجود است
محتوی مقدار کمی  VOC
کاربرد آسان
پاکسازی آسان
وجود ترکیبات مبتنی بر آب یا لاتکس
مقاوم در برابر سایش
مقاوم در برابر خش
درزگیرهای پلی اورتان و روش های استفاده

روشهای استفاده از درزگیر پلی اورتان

روش های مختلفی برای استفاده از درزگیر پلی اورتان وجود دارد که عبارتند از:

فشردن
لایه بندی
اسپری کردن
مالیدن یا برس کردن

از آنجایی که درزگیر پلی یورتان معمولاً در لوله های 10 اونس فروخته می شود، رایج ترین روش، استفاده از تفنگ درزبندی برای افزایش دقت هنگام آب بندی گوشه ها و اتصالات است.

بسته به ترکیبات شیمیایی آنها، درزگیرهای پلی یورتان را می توان برای انواع پروژه های ساختمانی، تاسیسات، تعمیرات و پروژه های بازسازی استفاده کرد.

پلی اورتان با ضریب پایین و با سختی که تا 45 می رود می تواند به عنوان یک عامل اتصال بین دو مصالح ساختمانی از پیش مونتاژ شده استفاده شود، در حالی که از درزگیرهای پوششی پلی اورتان می توان برای آب بندی درزهای لوله های جمع آوری آب باران استفاده کرد. همچنین می توان از درزگیرهای ساختمانی پلی اورتان برای عایق کاری اتصالات بین بلوک های بتنی و آب بندی درزهای لوله های آلومینیومی به منظور جلوگیری از نشتی و ترک استفاده کرد.

درزگیرهای پلی اورتان که دارای ظرفیت سختی 45 و بیشتر هستند، معمولاً قابلیت چسبندگی سطحی بالایی دارند، اما انعطاف پذیری کمی دارند. این نوع درزگیر پلی اورتان برای صنایع خودروسازی و تهویه مطبوع مناسب است. می توان از آن برای تعمیر شیشه خودرو و همچنین آب بندی سازه های فلزی مانند مخازن ذخیره سازی، تانکر کامیون ها و قطعات خودرو استفاده کرد.

این درزگیرها به قدری قوی هستند که در ساخت و نصب سیستم های تهویه مطبوع استفاده شوند. درزگیرهای پلی اورتان نه تنها اتصالات ورق های فلزی را محکم می کنند و در محل خود می بندند، بلکه میزان ارتعاشات را در حین کارکرد واحدهای AC نیز کاهش می دهند. اینها انواع محصولات پلی اورتان هستند که معمولاً برای این کاربردها استفاده می شوند:

درزگیر پلی اورتان بسیار قوی
چسب درزگیر پلی اورتان
درزگیر پلی اورتان درجه یک
چسب شیشه خودکار PU
چسب شیشه PU
چسب فلز PU
چسب دریایی PU

نتیجه گیری

ما مفتخریم که توزیع کننده محصولات مختلفی از چسبها و درزگیرهای صنعتی از قبیل چسب سیلیکون نوترال، چسب هیبریدی، چسب پانچ، ماستیک پلی اورتان، چسب استراکچرال هستیم و محصولات شناخته شده و اثبات شده در صنعت ساختمان را با روش های کارآمد به مشتریان خود ارائه می دهیم. در این مقاله تلاشی شد تا هر آنچه که باید در مورد درزگیرهای پلی اورتان بدانید به قلم آید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید .