راهنمای خرید انواع مختلف چسبها و درزگیرها و نوارهای صنعتی

راهنمای خرید انواع مختلف چسبها و درزگیرها و نوارهای صنعتی

برای انتخاب چسب مورد نیازتان به راهنمایی احتیاج دارید؟ در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد راهنمای خرید انواع مختلف چسبها و درزگیرها و نوارهای صنعتی بدانید آورده شده است.

وقتی پروژه ای دارید که به نوعی مواد چسبنده نیاز دارد، چگونه متوجه می شوید چه چیزی برای شما مناسب است؟ نوار، چسب و درزگیرها همگی خاصیت چسبندگی یکسانی دارند. با این حال، آنها قابل تعویض نیستند.

شیمیدان ها چسب های مختلفی را با خواص متفاوت برای چسباندن طراحی می کنند. اما چگونه می توانید بفهمید که دقیقاً به کدام محصول چسبنده برای پروژه تان نیاز دارید؟

چسب چیست؟

مواد چسبنده و چسب پیش از آنچه فکر می کنید وجود داشته اند. شواهد باستان شناسی نشان می دهد که افراد بدوی از 7000 سال پیش استفاده از چسب مرکب را برای چسباندن ابزارهای سنگی به دسته ها آغاز کردند. به هر ماده‌ای که سطحی را به سطح دیگری می‌چسباند، «چسب» گفته می‌شود.

در اصطلاح عامیانه، چسب به هر چیزی گفته می‌شود که برای اتصال اشیاء به یکدیگر با استفاده از نیروهای جاذب در دو سطح مختلف استفاده می‌کنیم. سازندگان و مهندسان به چیزهایی که به هم پیوسته اند به عنوان یک وابسته اشاره می کنند.

برای اینکه چیزی چسب باشد، باید به دو صورت جامد و مایع عمل کند. باید در سراسر یک سطح پخش شود اما سپس به یک جامد تبدیل شود.

سه ویژگی باعث چسبندگی چیزها می شود: دما، فشار و زمان.

در دمای مناسب و با زمان کافی، مولکول های یک چسب، چسبنده را خیس می کنند و فشار و افزایش دما باعث می شود چسبندگی سریعتر شود.

چسب و چسبنده ها به دمای عالی و آرایش مولکولی برای اتصال موثر نیاز دارند. اگر چسب و چسبنده هردو حالت ترمودینامیکی مناسبی نداشته باشند، برای مدت طولانی نمی‌چسبند. به همین دلیل است که نوار چسب نمی تواند تصاویر سنگین را روی دیوار نگه دارد.

چسبندگی

حالا که می توانید به این سوال پاسخ دهید که چسبندگی چیست؟ می توانید انواع مختلف چسبندگی موجود را بررسی کنید.

چسبندگی به چهار طبقه بندی مختلف بستگی دارد:

شیمی: چه مواد شیمیایی این چسب خاص را تشکیل می دهند؟ دقیقا چه چیزی باعث چسبندگی محصول چسب می شود؟

فرم: آیا محصول چسب یک نوار، یک درزگیر یا مایع است؟

نوع چسبندگی: چه چیزی باعث واکنش چسب می شود؟ آیا این یک چسب حرارتی (hot melt)، یک چسب حرارتی واکنشی، یک چسب ترموست، یک چسب حساس به فشار، یا یک چسب تماسی است؟

تحمل بار: این چسب چقدر وزن را می تواند تحمل کند؟ چسب های ساختمانی، نیمه ساختمانی و غیر ساختمانی وجود دارد. در این میان  چسب های سازه بیشتر از همه دارای اهمیت است. زیرا نیاز به نگه داشتن اجزای ساختمانی در کنار هم دارد.

انواع چسب های صنعتی

سه نوع چسب به عنوان اصلی ترین چسب ها در بازار شناخته می شوند:

چسب های ساختمانی، حساس به فشار و انتقال (تغییر حالت دهنده) شیشه ای.

مردم از هر نوع چسب برای پروژه های خاصی استفاده می کنند.

چسب های ساختمانی

چسب‌های ساختمانی شامل محصولات معمولی مانند اپوکسی‌ها، برخی یورتان‌ها، سیانواکریلات و چسب‌های اکریلیک هستند. بنابراین چسب های ساختمانی محصولات نسبتا قوی هستند.

چسب های ساختمانی باید بتوانند محصولات سنگین را در کنار هم نگه دارند. چسب‌های نیمه‌ساختمانی آن دسته از چسب‌هایی هستند که باید چیزها را در کنار هم نگه دارند، اما اگر از کار بیفتند، نتیجه به اندازه شکست یک چسب ساختمانی مهم نخواهد بود. یک چسب غیر ساختمانی فقط برای اهداف هنری و زیبایی شناختی استفاده می شود. سیمان لاستیکی یک نمونه عالی از یک چسب ساختمانی است.

می‌توانید چسب‌های ساختمانی را به‌عنوان خمیر، مایع، نوار‌های ساپورت‌شده و مدل های دیگر پیدا کنید. چسب های گازی هنگام استفاده گاز کمی تولید می کنند. این بدان معنی است که اگر چسب را خشک نگه دارید، شانس بیشتری برای کار دارد زیرا رطوبت می تواند خاصیت چسبندگی آن را از بین ببرد.

چسب های حساس به فشار

چسب های حساس به فشار برای فعال شدن به فشارِ کمی نیاز دارند. فشار، سطح را آغشته به چسب می کند و چسب و چسبنده را در تماس نزدیک قرار می دهد. نیرویی به نام نیروی واندروالس وارد عمل می شود و نحوه عملکرد چسب در این مورد تابع آن است.

نوار چسب به عنوان یک چسب حساس به فشار شناخته می شود. نوار فومی دو طرفه، نوار معمولی و برچسب ها همگی به عنوان یک چسب حساس به فشار شناخته می شوند که برای مصارف غیر ساختمانی استفاده می شود.

چسب حرارتی نیز از همین نوع است. این نوع چسب، چسبی است که پس از ذوب به حالت جامد در آمده است و مجددا با حرارت دادن به مایع تبدیل می شود. سطح را آغشته به چسب می کند و سپس خنک می شود و تبدیل به جامد می شود.

تفنگ چسب حرارتی نمونه ای رایج از چسب های حرارتی است که در آن چسب جامد با گرم شدن به مایع تبدیل می شود و پس از سرد شدن دوباره به جامد تبدیل می شود.

چسب های حساس به فشار شامل چسب های بی هوازی نیز می شود. اینها چسب هایی هستند که معمولا برای درز ها و فضاهای باریک از آنها استفاده می شود. مهندسان از آنها در مصارف مکانیکی برای نگه داشتن یاتاقان ها یا قفل کردن پیچ ها استفاده می کنند. گاهی اوقات در ساخت این چسب ها از نور فرابنفش یا پرتو الکترونی استفاده می شود.

چسب ساختمانی ترموست

چسب ترموست معمولاً نیاز به مخلوط کردن دارد. این مخلوط متشکل از دو بخش است که شیمیدانان آن را انجام داده اند. هنگامی که دو قسمت با هم مخلوط می شود، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد که چسب ساختمانی مورد نیاز شما را ایجاد می کند.

فرم‌های تک بخشی چسب ترموست وجود دارد، اما شما باید دقت لازم برای نگه داری آنها را تا قبل از مصرف، در دمای پایین داشته باشید.

چسب های ترموست با ماندگاری دقیق عرضه می شوند. اگر قبل از انقضا از آنها استفاده نکنید، ممکن است سفت شوند و چسبندگی خود را از دست بدهند. اگر محصول شما ماندگاری طولانی دارد، توجه داشته باشید که در زمان استفاده ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا به خوبی عمل کند.

 

دمای انتقال شیشه ای

اصطلاح دمای انتقال شیشه ای به مهمترین ویژگی یک پلیمر اشاره دارد. این دمایی است که در آن ماده از ماده سخت و شیشه ای به ماده ای نرم و لاستیکی تبدیل می شود.

چسب های ساختمانی ترموست باید دارای دمای انتقال شیشه ای حدود 50 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای واقعی باشند که در آن از مواد استفاده می کنید.

بتونه سیلیکونی یک نمونه بارز از این نوع است. وقتی آن را در دمای اتاق دارید، انعطاف پذیر است. هنگامی که آن را به شکل یک توپ در می آورید، پرتاب می شود و خاصیت ارتجاعی دارد اما اگر بخواهید با چکش به آن ضربه بزنید، متلاشی می شود.

چسب های صنعتی اصلی ، دارای دمای انتقال شیشه ای مناسبی هستند. این خاصیت چسب را قوی و قابل اعتماد می کند.

 

انواع درزگیرها

درزگیرها نیز مانند چسب ها می توانند از نظر شکل، کاربرد و کیفیت متفاوت باشند.

بهترین درزگیر برای شما، درزگیری است که به بهترین وجه با هدف شما مطابقت دارد.

اکریلیک

مردم اغلب از درزگیرهای اکریلیک برای مصارف بیرونی استفاده می کنند. آنها مستعد انقباض نیستند و نور ماوراء بنفش بر پایداری آنها تأثیر نمی گذارد. پیمانکارانی که از درزگیرهای اکریلیک استفاده می کنند به سرعت متوجه می شوند که اعمال آنها آسان نیست.

بوتیل

بوتیل به سطوح مختلف می چسبد، اما قوام رشته ای دارد که استفاده از آن را دشوار می کند. بوتیل به خوبی تغییرات و تکان ها را پوشش نمی دهد و در نتیجه بسیاری از پیمانکاران از آن برای کاربردهای پیچیده ساختمانی استفاده نمی کنند.

لاتکس بر پایه آب

مصرف کنندگان از لاتکس بر پایه آب، بیشتر در خانه های خود استفاده می کنند. استفاده از آن آسان است و به اکثر سطوح می چسبد. به علاوه، لاتکس مبتنی بر آب قابل رنگ‌آمیزی است، بنابراین مصرف‌کننده می‌تواند روی آن رنگ کرده و آن را با مواد ترکیب کند.

البته لاتکس منقبض می شود. بنابراین می تواند از بین برود و شکاف ایجاد کند.

سیلیکون

سیلیکون به سه دلیل، خوب عمل می کند: در برابر حرارت مقاومت می کند، انعطاف خوبی دارد و به خوبی به شیشه و فلز می چسبد. همچنین هزینه بیشتری نسبت به چسب های دیگر دارد اما می تواند در برابر هوا مقاومت کند. اغلب مصرف کنندگان از آن برای ضد آب و هوا یا آب بندی استفاده می کنند. بیشتر درباره سیلیکون نوترال بدانید.

پلی سولفید

پلی سولفید حتی در دماهای پایین، عملکرد خوبی دارد. با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به راحتی جمع یا تجزیه نمی شود. اغلب پیمانکاران از آن برای کاربردهای زیر آب استفاده می کنند.

پلی سولفید نسبت به درزگیرهای مشابه هزینه بیشتری دارد. همچنین تمایل به داشتن سطوح بالاتری از ترکیبات خطرناک یا ترکیبات آلی فرار (VOC) دارد. طول عمر قابل توجهی بین 10 تا 20 سال دارد.

پلی ایزوبولتیلن ها

وقتی به پلی ایزوبوتیلن فکر می کنید، در واقع به لاستیک فکر کنید، اما با دوام بیشتر. پلی ایزوبولتیلن ها به دلیل نفوذپذیری کم می توانند در برابر مواد شیمیایی مقاومت کنند. اغلب مصرف کنندگان از اینها برای عایق کاری یونیت های در و پنجره استفاده می کنند.

پلی اورتان

پیمانکاران معمولاً از پلی اورتان استفاده می کنند زیرا به خوبی به سطوح مختلف می چسبد و آماده سازی کمی نیاز دارد. همچنین در برابر خراش و سایر نیروهای ساینده مقاومت می کند. بیشتر درباره ماستیک پلی اورتان بدانید.

چه عواملی باعث می شود یک درزگیر خوب عمل کند؟

در راهنمای خرید انواع مختلف چسبها و درزگیرها و نوارهای صنعتی توجه داشته باشید که هیچ درزگیری نیست که در هر موقعیتی به کار بیاید. هر کدام دارای ویژگی هایی هستند که آن را در یک موقعیت خاص نسبت به سایرین کارا می سازد. شما باید با توجه به جسم مورد نظر و شرایط آن درزگیر مورد استفاده خود را انتخاب کنید.

  1. آیا بادوام است؟

تولیدکنندگان اغلب به یک درزگیر، طول عمر خاصی را نسبت می دهند، اما این طول عمر مربوط به شرایط ایده آل است. درزگیرها به ندرت در آن شرایط استفاده می شوند. شرایط آب و هوایی و ساییدگی و پارگی باعث فرسایش و کاهش طول عمر درزگیر می شود.

بادوام ترین درزگیرها، درزگیرهای سیلیکونی هستند که تا 20 سال دوام خواهند داشت. اما اکریلیک ها و بوتیل ها اغلب بیش از پنج سال عمر نمی کنند.

  1. آیا استحکام قابل اعتمادی دارد؟

شما یک درزگیر با قوام مناسب برای کار خود می خواهید. به عنوان مثال، پیمانکاران در محل اتصالات افقی نیاز به یک درزگیر قابل تزریق و سیال دارند که معمولا با محل استفاده هم سطح شود. بنابراین آنها از درزگیرهای تزریقی در اینگونه اتصالات استفاده می کنند.

در حالی که اگر شما روی یک اتصال عمودی کار می کنید، یک درزگیر بدون افتادگی می خواهید که ضخیم تر باشد و جاری نشود.

  1. میزان سفتی آن چقدر باشد؟

درزگیرهای سفت‌تر در برابر آسیب‌ها مقاومت می‌کنند، اما مانند یک درزگیر نرم‌تر به خوبی خم نمی‌شوند. اگر شغل شما به انعطاف پذیری نیاز دارد، به درزگیر نرم تری نیاز دارید.

  1. در معرض عوامل طبیعی چگونه عمل می کند؟

یک درزگیر خوب حتی در دماها بالا و رطوبت شدید نیز عملکرد خوبی دارد. یک درزگیر با کیفیت معمولاً می تواند در برابر عوامل محیطی مختلف عملکرد خوبی نشان دهد.

  1. آیا خم می شود؟

اتصالات اغلب جابه جا می شوند. شما به یک درزگیر نیاز دارید که بتواند تقریباً 10 درصد بیشتر یا کمتر از عرض اتصال فعلی خم شود. بنابراین یک اتصال 28 میلی متری می تواند تا 23 میلی متر کشیده یا منقبض شود بدون اینکه از کار بیفتد.

  1. آیا می چسبد؟

آیا درزگیر به خوبی به مصالح ساختمانی شما می چسبد؟ به درزگیر نگاه کنید تا ببینید سازنده چه سطوحی را برای این درزگیر خاص توصیه می کند.

  1. آیا دارای مواد فرار است؟

بیشتر درزگیرها دارای ترکیبات آلی فرار کم یا VOC هستند. برخی از درزگیرهای مبتنی بر حلال دارای میزان بالایی از مواد شیمیایی هستند که ریه ها را تحریک می کنند. از این درزگیرها اجتناب کنید.

  1. استفاده از آن چقدر سخت است؟

شما یک درزگیر می خواهید که بتوانید به راحتی آن را استفاده کنید. شما همچنین چیزی می خواهید که به سرعت عمل کند. مطمئن شوید که درزگیری خریداری می‌کنید که عملکرد مناسبی دارد.

  1. چقدر باید هزینه کرد؟

درزگیرهای مختلفی برای خرید می توانید پیدا کنید. به یاد داشته باشید که معمولا هزینه با کیفیت مرتبط است. هر چه یک درزگیر با کیفیت تر باشد احتمالا هزینه ی بالاتری هم خواهد داشت. اما لزوما این طور نیست.

 

نوار چسب صنعتی

نوار صنعتی در سه دسته اصلی قرار می گیرد: نوار چسب، نوار اختصاصی شده و نوار غیر چسبی.

مردم معمولاً از نوار غیر چسبنده و نوارهای قوی مخصوص برای اهداف خاص استفاده می کنند و برای اتصال مواد به یکدیگر از نوار چسب استفاده می کنیم.

شاید تعجب کنید که مردم دقیقاً برای چه کاری از نوار غیرچسب استفاده می کنند؟ کاربرد آنها از آب بندی رزوه گرفته تا کنترل تخلیه بارالکتریکی و برچسب های محافظ متفاوت است.

ویژگی های نوار چسب صنعتی

در راهنمای خرید انواع مختلف چسبها و درزگیرها و نوارهای صنعتی وقتی نوبت به انتخاب بهترین نوع نوار صنعتی برای نیازهای شما می رسد، بسیار مهم است که بدانید دقیقاً به دنبال چه نوع نواری هستید، برای چه چیزی قصد استفاده از نوار را دارید، و همچنین چند فاکتور دیگر مانند ابعاد و خواص فیزیکی که در یک چسب به دنبال آن هستید.

انواع نوار صنعتی

نوارهای صنعتی به چهار دسته تقسیم می شوند: چسب یک طرفه، چسب دو طرفه، نوار غیر چسبنده و نوار انتقالی.

نوار چسب یک طرفه: یک طرف این نوع نوار با چسب پوشیده شده است. مردم از این بیشتر برای بسته بندی و عایق بندی استفاده می کنند.

نوار چسب دو طرفه: این نوع نوار دارای مواد چسبنده در دو طرف خود می باشد. می توانید از آن برای اتصال دو ماده مختلف به یکدیگر به صورت مخفی استفاده کنید.

نوار غیر چسبنده: این نوع نوار هیچ ماده چسبی روی آن اعمال نمی شود. با این حال، پس از قرار گرفتن در محل به جسم مورد نظر می چسبد. نوار تفلون مورد استفاده در لوله کشی به عنوان یک نوع نوار غیر چسبنده شناخته می شود.

نوار انتقال دهنده(برچسب ها): این نوع نوار از یک لایه چسب نازک تشکیل شده است. این نوع نوار را می‌توانید پس از جدا کردن لاینر به هر سطح خشکی منتقل کنید.

 

شیمی و محتوا

هر نوار صنعتی دارای یک درجه بندی خاص برای استفاده است. درجه بندی به میزان چسبندگی نوار به یک سطح خاص بستگی دارد. نوع سطحی را که قرار است از این نوار روی آن استفاده کنید، بدانید و سپس به دنبال امتیاز  برای آن نوع سطح باشید. به عنوان مثال، یک نوار چسب خاص ممکن است امتیاز متفاوتی برای چسبیدن به شیشه نسبت به بتن داشته باشد.

امیدواریم که مقاله راهنمای خرید انواع مختلف چسبها و درزگیرها و نوارهای صنعتی به دانش شما در انتخاب چسب و درزگیر مناسب کمک کرده باشد. کالامهر به عنوان بزرگترین واردکننده چسب و درزگیر آماده تأمین ملزومات برای شرکتهای بزرگ و کوچک است.