نکات ضروری در استفاده از چسب و درزگیر خودرو

نکات ضروری در استفاده از چسب و درزگیر خودرو

درزگیرها و چسب ها بر اساس مکانیسم چسب دارای کاربردهای فراوانی میباشند که یکی از این کاربردها استفاده در خودرو هست که به همین منظرو بهتر است به نکات ضروری در استفاده از چسب و درزگیر خودرو توجه کرد.

استفاده از چسب و درزگیر

طیف گسترده ای از درزگیرها و چسب ها برای تعمیر بسیاری از اجزای مختلف خودروی شما موجود است.  پلاستیک، چوب، لاستیک، شیشه و فلزات همگی با استفاده از چسب قابل تعمیر هستند. از درزگیرها می توان برای آب بندی درزهای اطراف پنجره ها استفاده کرد، در حالی که ترک های بدنه فلزی را می توان با چسب مخصوص بتونه آب بندی کرد.

شما همیشه نیازی به تعویض قطعه ای که فرسوده، آسیب دیده یا شکسته است ندارید. طیف گسترده‌ای از درزگیرها و چسب‌ها در مغازه‌های لوازم جانبی خودرو وجود دارد که به شما امکان می‌دهد تعمیرات رضایت‌بخشی انجام دهید، بنابراین با این کار در هزینه خرید یک قطعه جدید صرفه‌جویی کرده اید.

سوپرچسب ها

ساده‌ترین تعمیراتی که می‌توانید انجام دهید مربوط به اقلام کوچک بدون تنش، مانند قالب‌های پلاستیکی، نشان‌ها و اتصالات تزئینی است که افتاده‌اند. اینها را معمولاً می توان با یکی از چسب های «superglues» به جای خود چسباند.

ابتدا از تمیز بودن هر دو سطحی که قرار است چسبانده شود اطمینان حاصل کنید، سپس چسب را روی یک سطح بمالید. سطوح را چند ثانیه کنار هم نگه دارید تا چسب سفت شود.

سوپرچسب ها را می توان روی اکثر مواد استفاده کرد، اما ممکن است به برخی از انواع پلاستیک ها آسیب برساند، بنابراین همیشه قبل از خرید یک محصول خاص، مشخصات روی بسته را بررسی کنید.

 

چسب های تخصصی (Specialized glues)

علاوه بر سوپرچسب ها، طیف وسیعی از چسب های قدرتمند برای کارهای تخصصی تر مانند چسباندن فلزات، چوب و پلاستیک یا برای پر کردن شکاف های کوچک در قطعات شکسته در بازار وجود دارد که باید البته به نکات ضروری در استفاده از چسب و درزگیر خودرو توجه کرد.

یکی از مفیدترین آنها چسب های ضد لرزش هستند که می توان از آنها برای محکم کردن بست های مکانیکی استفاده کرد. برای زدن چسب، ابتدا بست را جدا کرده و آن را کاملا تمیز کنید تا همه آثار کثیفی یا چربی پاک شود. چند قطره از چسب را به قسمت رزوه شده بست بمالید.

بست را پیچ کنید و آن را کاملا سفت کنید. پس از چند دقیقه، یک اتصال ضد لرزش بین آن ایجاد می شود که بست را ایمن نگه می دارد.

نکات ایمنی

مطمئن شوید که هشدارهای روی بسته بندی چسب ها یا درزگیرها را خوانده اید، در غیر این صورت ممکن است به قطعه ای که روی آن کار می کنید آسیب بزنید.

بسیاری از محصولات باید فقط در یک مکان با تهویه مناسب استفاده شوند – این هشدار را نادیده نگیرید زیرا بخارهایی که از آنها خارج می شود اغلب برای بیهوش کردن شما کافی است.

برخی از انواع چسب در صورت تماس با پوست می توانند باعث التهاب قابل توجهی شوند، بنابراین هنگام استفاده از آنها دستکش بپوشید. اگر چسب با پوست شما تماس پیدا کرد، معمولاً می توانید آن را با آب و صابون بشویید.  اما اگر وارد چشمانتان شد، محل مورد نظر را با مقدار زیادی آب بشویید و فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 

چسب شیشه

می توانید چسب هایی را برای اتصال فلز به شیشه یا شیشه به شیشه بخرید. خودروهای زیادی با آینه های چسبانده شده به شیشه جلو عرضه می شوند. در حالی که این ها می توانند سال ها در جای خود باقی بمانند، اما ممکن است ضربه ای باعث کنده شدن آنها شود.

برخی از این چسب ها مانند چسب های معمولی عمل می کنند، در حالی که برخی دیگر باید قبل از خشک شدن در معرض نور قرار گیرند. همچنین می‌توانید گیره‌های پنجره‌ای که از بین رفته‌اند را نیز اصلاح کنید.

 

تعمیر پیچ های شل شده

اگر پیچی دائماً شل می‌شود، مانند پیچ‌های پروانه‌ای دریچه گاز روی کاربراتور استرومبرگ ، می‌توانید با استفاده از چسب قفل کننده رزوه، آن را به طور ایمن ثابت کنید. بست را بردارید و پیچ و رزوه سوراخ پیچ را تمیز کنید. چند قطره مایع را روی رزوه ها بمالید، سپس پیچ را دوباره ببندید و آن را محکم کنید. مقداری صبر کنید تا چسب خوب اثر کند.

استفاده از چسب در اتومبیل

تعمیرات بدنه

می‌توانید ترک‌های یک بدنه آلومینیومی مانند بدنه گیربکس را با کیت بتونه چسب تعمیر کنید.

نکات ضروری در استفاده از چسب و درزگیر خودرو

مطمئن شوید که ناحیه آسیب دیده کاملاً تمیز است و در صورت نیاز از مایع تمیز کننده مخصوص استفاده کنید

نکات ضروری در استفاده از چسب و درزگیر خودرو

مقادیر صحیح رزین و هاردنر را کاملاً با هم مخلوط کنید.

نکات ضروری در استفاده از چسب و درزگیر خودرو

بتونه را به طور آزادانه با کاردک روی پوسته بمالید.

نکات ضروری در استفاده از چسب و درزگیر خودرو

آن را محکم در ناحیه آسیب دیده فشار دهید تا تمام فضاهای خالی را پر کند، سپس آن را صاف کنید.

 

گل میخ و بلبرینگ

همچنین می توانید چسب های مخصوص را برای محکم کردن گل میخ ها و یاتاقان ها خریداری کنید. جدا از محکم کردن اجزا، چسب مزایای دیگری نیز دارد: پس از استفاده، یک مهر و موم موثر در برابر خوردگی ایجاد می کند.

این امر به ویژه در مورد قطعاتی مانند گل میخ های سر سیلندر اهمیت بیشتری پیدا می کند چرا که اگر خورده شوند، هنگام جدا کردن آنها می توانند جدا شوند.

از این چسب ها می توان برای محکم کردن یاتاقان های فشرده مانند بلبرینگ چرخ ها نیز استفاده کرد. آنها به ویژه در مواردی مفید هستند که مقدار کمی ساییدگی در محفظه یاتاقان وجود داشته باشد.  چسب شکاف جزئی بین بلبرینگ و محفظه را پر می کند. همچنین باعث می شود که یاتاقان راحت تر جا بیفتد زیرا مقداری روغن کاری بین سطوح فراهم می کند.

پس از تمیز کردن قطعات، چسب باید به مقدار کم روی هر دو سطح اعمال شود. اجزا را با هم بچسبانید و حدود 15 دقیقه صبر کنید تا خوب اثر کند. چسب پس از حدود سه ساعت به طور کامل خشک می شود.

 

بتونه تعمیر

برای پر کردن ترک های جزئی در بدنه موتور یا گیربکس می توانید از بتونه تعمیری استفاده کنید. این محصول می تواند برای طیف وسیعی از فلزات، از جمله فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و برنز اعمال شود .

کیت تعمیر معمولاً از دو خمیر جداگانه – رزین و یک سخت کننده – تشکیل شده است که باید با هم مخلوط شوند و سپس به سرعت در ناحیه آسیب دیده اعمال شوند.

ناحیه آسیب دیده باید تا حد امکان تمیز باشد تا بتونه به درستی بچسبد. برای این کار از یک مایع تمیز کننده حلال و یک برس شستشو استفاده کنید.

رزین و هاردنر را به مقدار مساوی با هم کاملاً مخلوط کرده و با کاردک موجود در کیت به سرعت روی پوسته آسیب دیده بمالید.  حدود ده ساعت به آن زمان بدهید و سپس به رانندگی بپردازید.توجه داشته باشید که قدرت چسبندگی کامل بعد از حدود 72 ساعت به دست می آید.

درزگیرها

درزگیرها (که گاهی به آنها ماستیک نیز گفته می شود) برای عایق رطوبتی، مانند تعمیر پنجره ای که نشتی دارد، استفاده می شود. آنها معمولاً به شکل یک لوله بزرگ با یک نازل انتهایی عرضه می شوند و ممکن است شفاف یا کدر باشند. درزگیرهای شفاف به عنوان عایق رطوبتی بین آب بند و پنجره و درزگیرهای کدر بین آب بند و بدنه استفاده می شود.

برای اعمال درزگیر، مهر و موم اطراف پنجره را به آرامی بلند کرده و نازل را داخل شکاف قرار دهید. درزگیر را در حالی که نازل را در امتداد شکاف می‌چرخانید فشار دهید.

 

از بین بردن چسب ها

یکی از نکات ضروری در استفاده از چسب و درزگیر خودرو نحوه از بین بردن چسبها است. شما باید هر گونه چسب یا درزگیر اضافی را از قطعه تعمیر شده جدا کنید تا یک روکش تمیز داشته باشید. بیشتر آنها را می توانید به سادگی با یک چاقوی تیز برش دهید. برخی دیگر، مانند درزگیرهای پنجره، نامرتب هستند و اغلب باید با white spirit  یا  methylated spirit پاک شوند. شما می توانید بیشتر چسب ها را از روی موکت ها و صندلی ها با پاک کننده روکش معمولی پاک کنید.

همیشه هنگام خرید بررسی کنید که آیا مایع تمیزکننده خاصی برای برداشتن نوع خاصی از چسب یا درزگیر نیاز است یا خیر.

 

تعمیرات بدنه

سطح شیشه جلو و آینه را با فعال کننده اسپری کنید. بگذارید فعال کننده خشک شود، چسب را روی پایه آینه بمالید و محکم نگه دارید تا سفت شود.

نکات ضروری در استفاده از چسب و درزگیر خودرو

برای چسباندن یک نشان به بدنه، سطوح را تمیز کنید، “سوپرچسب” را کم بمالید و اجزا را برای چند ثانیه کنار هم نگه دارید تا چسب سفت شود.

نکات ضروری در استفاده از چسب و درزگیر خودرو

روی داشبورد چوبی، می‌توان با استفاده از چسب بسیار قوی، قطعه‌ای از روکش که افتاده است، دوباره به آن چسباند.

استفاده از چسب و درزگیر در خودرو

برای آب بندی پنجره، آب بند هوا را به دقت با دسته قاشق بلند کنید. نازل اپلیکاتور را داخل شکاف قرار دهید و دسته را فشار دهید و درزگیر را بمالید.

استفاده از چسب و درزگیر در خودرو

نتیجه گیری

امیداوریم این نکات ضروری در استفاده از چسب و درزگیر خودرو به شما در انتخاب چسب و درزگیر مناسب و استفاده از آنها کمک کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد راهنمای خرید انواع چسب میتوانید به مقاله راهنمای خرید انواع مختلف چسبها و درزگیرها و نوارهای صنعتی مراجعه کنید.