شناخت انواع چسب ها و کاربردهای آنها

شناخت انواع چسب ها و کاربردهای آنها

شناخت انواع چسب ها و کاربردهای آنها کمک میکند تا آگاهی بهتری هنگام خرید چسب ها و درزگیرها با توجه به کاربرد آنها داشته باشیم. همچنین میتوانید برای آشنایی با تاریخچه چسب ها به این مقاله مراجعه کنید.

عنوان چسب  به هر ماده ای اطلاق می شود که وقتی بین سطوح دو یا چند ماده یا جسم (به عنوان مثال، زیرلایه ها) اعمال شود، می تواند برای نگه داشتن، چسباندن یا اتصال آنها به یکدیگر استفاده شود. مکانیسم اساسی چسبها را میتوانید در این مقاله دنبال کنید. دوام اتصال (یعنی استحکام باند) ایجاد شده بین بسترها توسط چسب تا حد زیادی به خواص ویژه ی چسب بستگی دارد.  این ویژگی ها مکانیسم های اولیه چسب ها هستند. بنابراین، در نظر داشتن نقاط ضعف و قوت هر چسب، به تعیین مناسب ترین چسب برای استفاده در یک پروژه با توجه به الزامات و مشخصات فنی کمک می کند.

چسب ها به طور گسترده در سراسر صنعت و ساختمان برای اهداف اتصال دائمی، نیمه دائمی و موقت و البته در انواع کاربردهای مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده می شوند. برخی از ویژگی هایی که طیف وسیعی از چسب های موجود را بر أساس آن می توان طبقه بندی و دسته بندی کرد عبارتند از ظرفیت تحمل بار، ترکیب شیمیایی، واکنش پذیری یا بی اثر بودن، و شکل. هر یک از این چسب‌ها خواص متفاوتی را دارا می باشند و مزایای متفاوتی را ارائه می‌دهند، اما، ویژگی هایی مانند استحکام چسب و چسبندگی به جایی که قرار است از آن استفاده شود بستگی دارد.

انواع مختلف چسب ها کدامند؟

این مقاله بر روی شناخت انواع چسب ها و کاربردهای آنها تمرکز می کند، طبقه بندی ها و دسته بندی های مختلف موجود را بررسی می کند و ویژگی ها، مزایا و معایب مربوط به آنها را توضیح می دهد. علاوه بر این، برخی از انواع متداول به کار رفته و ملاحظات لازم برای انتخاب چسب برای یک کاربرد خاص را تشریح می کند.

انواع رایج چسب ها

بر اساس ویژگی های ذکر شده در بالا، انواع مختلفی از چسب موجود است. برخی از رایج‌ترین انواع چسب‌های مورد استفاده در صنعت عبارتند از:

  • چسب‌های بی‌هوازی : چسب‌های بی‌هوازی، چسب‌های مبتنی بر اکریلیک هستند که در غیاب هوا خشک می‌شوند. وجود فلز باعث تسریع فرآیند عملکردی آنها می شود. این نوع چسب معمولاً ویسکوزیته پایینی دارد، در محلول‌های مایع و خمیری موجود است و برای محکم‌کردن، آب‌بندی و نگه‌داشتن قطعات نزدیک و استراکچرال مناسب است.
  • چسب‌های سیانواکریلات : چسب‌های سیانواکریلات که به آن چسب‌های فوری نیز گفته می‌شود، چسب‌هایی هستند که در مجاورت رطوبت و اشعه ماوراء بنفش (UV) خشک می‌شوند. این نوع چسب در فرمولاسیون های متنوعی از ویسکوزیته کم تا زیاد موجود است و برای بسترهای متخلخل و غیر متخلخل مناسب است. به دلیل مقاومت برشی کم برای کاربردهای سازه ای مناسب نیست.
  • چسب های اپوکسی : اپوکسی ها معمولاً به صورت سیستم های تک قسمتی و چند بخشی در دسترس هستند. این نوع چسب ها استحکام برشی و مقاومت پوسته شدن بالایی دارند (حتی در دماها و محیط های نامناسب) و برای پرکردن شکاف و چسباندن بسترهای غیر مشابه مناسب هستند.
  • چسب داغ : چسب داغ نوعی چسب ذوب داغ است که معمولاً از ترکیبات ترموپلاستیک به دست می آید. این نوع چسب سطح بالایی از چسبندگی را نشان می دهد و برای استفاده در بسترهای متخلخل و غیر متخلخل مناسب است. به طور کلی، چسب حرارتی با سرد شدن جامد می شود، اما برخی از انواع آن را می توان با وجود رطوبت یا نور UV  استفاده کرد.
  • چسب سفید : چسب سفید یک چسب معمولی پلی وینیل استات (PVA) است که به طور سنتی برای اهداف هنری و صنایع دستی استفاده می شود. این نوع چسب در هنگام انجماد نیاز به تماس و فشار دارد و برای پارچه، مقوا، کاغذ، چوب و سایر بسترهای متخلخل مناسب است.