چسب مقابل درزگیر

چسب مقابل درزگیر

چسب مقابل درزگیر یک سوال اساسی است که بسیاری از مهندسان طراح هنگام فکر کردن به مونتاژ محصولات خود دارند این است: چسب ها و درزگیرها چه تفاوت هایی دارند، در کدام کارها بهترین هستند و چگونه تصمیم بگیرم کدام یک را برای کدام مواد و کاربردها استفاده کنم؟

چسب‌ها از مواد مشابهی تشکیل شده‌اند و همچنین مکانیسم‌های مشابهی را به کار می‌گیرند و ویژگی‌های مشابهی را نشان می‌دهند و در برخی از کاربردها مشابه درزگیرها استفاده می‌شوند. بنابراین، در هنگام استفاده از چسب ها، موضوع چسب مقابل درزگیر همیشه مطرح می شود.

تفاوت چسب با درزگیر

چسب ها موادی هستند که از طریق اتصال سطحی، می توانند برای نگه داشتن اتصال و یا چسباندن دو یا چند بستر به یکدیگر استفاده شوند. از سوی دیگر، درزگیرها موادی هستند که از طریق اتصال سطحی، می‌توان از آنها برای پر کردن فضای بین دو یا چند بستر برای جلوگیری از ایجاد درز استفاده کرد که از نفوذ عناصر مختلف مانند سیالات، گرد و غبار، آتش، نویز و غیره جلوگیری کند.

این تعاریف به برخی از شباهت‌های بین چسب‌ها و درزگیرها اشاره می‌کنند زیرا هر دو ماده در درجه اول از خاصیت چسبندگی برای ایجاد اتصالات سطحی استفاده می‌کنند. سایر ویژگی‌های مشترک شامل برخی از مواد ترکیبی، الزامات کاربرد و پردازش، مکانیسم‌های شکست، فعل و انفعالات ماده به بستر، و بسیاری موارد دیگر بسته به نوع چسب یا درزگیر مورد استفاده است.

با وجود این شباهتهای متعدد، استانداردهای صنعتی معمولاً چسب ها و درزگیرها را به عنوان دو ماده مجزا و متفاوت طبقه بندی می کنند. این ترسیم عمدتاً به دلیل عملکردهای اولیه متفاوت آنها است. در حالی که وظیفه اصلی چسب ها چسباندن دو یا چند لایه به یکدیگر است، درزگیرها عمدتاً برای پر کردن یک فضا و ایجاد مانع بین دو یا چند جسم استفاده می شوند. البته برخی از چسب ها  که معمولاً به عنوان درزگیر چسب شناخته می شوند می توانند هم عملکرد چسبندگی و هم عملکرد آب بندی را انجام دهند. به طور کلی، عملکرد اصلی آنها لزوما پر کردن فضاها یا ایجاد موانع بین لایه ها نیست. از این رو، در حالی که برخی از درزگیرهای قوی‌تر ممکن است به عنوان چسب واجد شرایط باشند، اغلب درزگیرها چسبندگی ضعیف‌تری دارند و برای اتصال یا چسباندن مناسب نیستند.

راه های مختلف انتخاب چسب و درزگیر چیست؟

مهندسان هنگام تصمیم گیری برای انتخاب چسب مقابل درزگیر و همچنین نوع چسب یا درزگیر باید چندین سوال مختلف از خود بپرسند تا نحوه استفاده از آن را در کاربردهایشان تشخیص دهند. سؤالات اولیه شامل موادی است که جسم مورد پیوند از آن ساخته شده است و برای ماندگاری به چه شرایطی نیاز دارد؟ برخی از سوالات میتتواند اینگونه باشد:

اول اینکه آیا این یک پیوند استراکچرال است یا غیر استراکچرال؟

آیا پیوند باید از یک جسم باربر پشتیبانی کند؟ در این صورت یک چسب استراکچرال مورد نیاز است.

یا به چیز دیگری که فشار بار را تحمل می کند، مانند پرچ یا جوش؟ در این صورت بسته به کاری که باید انجام شود، به چسب غیر استراکچرال یا درزگیر نیاز است.

در مرحله بعد، هنگام انتخاب یک چسب یا یک درزگیر، مواد زیرلایه و شرایط حرارتی و محیطی که پیوند باید تحمل کند چیست؟ برخی از چسب ها برای اتصال به انواع خاصی از مواد زیرلایه مانند سرامیک ، شیشه یا فلزات و پلاستیک های خاص بسیار بهتر هستند. شرایط محیطی ممکن است شامل انواع تنش‌ها باشد: فشاری، کششی یا پیچشی، متناوب یا ثابت و بار، دمای عملیاتی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی. در شرایط تخصصی‌تر ممکن است نیاز به عایق حرارتی یا صوتی باشد.

ملاحظات دیگر ممکن است شامل بسترهای پیوندی با خواص مکانیکی متفاوت، مانند طول های مختلف تحت تنش یا ضرایب مختلف انبساط حرارتی باشد. برای درزگیرها، این ملاحظات نیاز به کشیدگی و انعطاف پذیری کافی برای مطابقت با شرایط هر دو سطح زیرلایه دارد. قابلیت انقباض کم پس از استفاده نیز ممکن است مورد نیاز باشد.

شرایط اضافی برای چسب ها ممکن است شامل انواع مختلفی از آماده سازی سطح مورد نیاز باشد، این که آیا شکاف اتصال باید نازک یا ضخیم باشد، آیا قطعه به صورت افقی یا عمودی جهت گیری شده است، عمر کاری مورد نیاز و تجهیزات کاربردی، و اینکه آیا به عمل آوری حرارتی یا فرابنفش (UV) نیاز است. . همه اینها و ملاحظات دیگر می تواند بر این که چسب ها در خط تولید چگونه ساخته شوند، تأثیر بگذارد.

چسب مقابل درزگیر: نمونه های کاربردی

انواع چسب ها در طیف گسترده ای از کاربردهای تجاری و صنعتی استفاده می شوند؛ اتصالات موتور الکتریکی، تعمیر وسایل و اثاث؛ تعمیر سالنهای ورزشی، اتصال کامپوزیت ساختاری، مونتاژ تجهیزات پزشکی، پر کردن شکافها، تعمیرات هواپیما، ماشین، قطعات خودرو، آب بندی درزهای خودرو، چسب کاشت میلگرد و…

درزگیرها از جمله ماستیک پلی اورتان در صنایع مختلفی کاربرد دارند؛ از جمله درزگیرها در ساخت و ساز و  چسباندن سطوحی مانند پلاستیک، فلز و شیشه به یکدیگر، ترمیم دریایی و اتصال پوسته RV، اکریلیک های مبتنی بر حلال برای چسباندن پلاستیک و فلز همه منظوره، درزگیرهای سقف بوتیل بر پایه حلال و درزگیرهای پنجره پلی سولفید یا SMP از کاربردهای درزگیرها هستند.