کاربردهای فوم سخت پلی یورتانی

کاربردهای فوم سخت پلی یورتانی

از میان گستره وسیع پلی یورتان‏‌ها، فوم‏‌های سخت از نظر کمیت تولید پس از فوم‏‌های نرم، مقام دوم را در اختیار دارند. فوم‌‏های سخت پلی یورتان، عایق گرمایی بسیار خوبی‌اند و بیشتر به عنوان عایق در ساختمان، صنایع سردکننده و حمل و نقل مورد استفاده قرار می‏‌گیرند. با توجه به افزایش قیمت انرژی مصرف این مواد به سرعت در حال افزایش است.
همانگونه که اشاره شد، مصرف اصلی فوم‏‏‌های سخت پلی یورتان در عایق‌کاری است. ورق‏‌های چندسازه‌ای و پانل‏‌های ساندویچی به عنوان عایق در سقف، دیواره و کف ساختمان‌‏ها به کار می‌روند. همچنین آن‌‏ها را می‏‌توان در ساخت چادر‏های اضطراری نیز به‌کار برد.

 

عایق‌کاری چادرهای نظامی و بیمارستانی برای حفظ برودت هوای داخل

 

پاشش فوم پلی یورتانی به‌منظور عایق‌کاری دیواره ساختمان

امروزه فوم‏‌های پلی یورتانی سخت در همه یخچال‏‌ها و فریزرهای خانگی به عنوان عایق به‌کار می‌روند و همچنین پر مصرفترین عایق برای فریزرهای صنعتی، سردخانه‌‏ها و وسایل نقلیه یخچال‌دار محسوب می‌شوند. حدود 25 درصد بازار این فوم‏‌ها به صنایع سردسازی و حمل و نقل اختصاص دارد.

 

استفاده از فوم پلی یورتانی جهت عایق‌کاری سیستم‌های برودتی خانگی و صنعتی

فوم‏‌های سخت پلی یورتان به عنوان انتخابی خوب برای عایق‏‌کاری مخازن، لوله‌های آب داغ، خطوط لوله و مخازن نگهداری نفت در نظر گرفته می‌شوند. امروزه مخازن آب داغ خانگی به صورت عایق‌‏بندی شده با این فوم‏‌ها تولید شده اند.

 

عایق‌کاری لوله‌های آب داغ با فوم سخت پلی یورتانی

غوطه‌وری، سفتی در وزن کم و مقاومت ضربه‌ای زیاد، استفاده از فوم‌‏های سخت پلی یورتان را به صورت ساختار‏های ساندویچی در کشتی‏‌ها و قایق‌‏ها، کمربند‏های نجات و تخته‌‏های شنا مناسب می‌سازد.
فوم‏‌های سخت پلی یورتان با چگالی کم و فوم‏‌های نیمه سخت جاذب انرژی برای بسته‌بندی و محافظت اشیای آسیب‌پذیر در برابر ضربه به کار می‌روند. فوم‏‌های با چگالی زیاد به عنوان ضربه‌گیر مصرف می‌شوند.
لوازم خانگی قالب‌گیری شده از فوم‏‌های سخت پلی یورتان به شکل قطعات تزئینی مانند رویه کمد‏ها، کابینت‏‌ها، صندلی، قطعات دکوراسیون و دیگر لوازم زینتی منزل ساخته می‌شوند.

قطعات سقفی دکوراسیون داخلی ساختمان از جنس فوم سخت پلی یورتانی
یکی از مهمترین کاربرد‏های فوم سخت یورتان در صنایع هوایی در ساخت هواپیمای پره‌ای و قسمت‏‌های ساختاری دیگر هواپیما‏هاست که به دلیل وزن سبک این فوم مورد توجه است. پوشش پلاستیکی آنتن رادار هواپیما‏ها و پوشش مخازن سوخت فضاپیما‏ها نیز به وسیله این فوم ساخته می‌شود.
در سال‏‌های اخیر تولید فوم‏‌های سخت پلی یورتان رشد سالیانه‌ای در حدود 10 درصد (دو برابر رشد تولید فوم‏‌های نرم) داشته است. با تغییر فرمول‌بندی می‌توان فوم‌‏هایی با چگالی kg/m3 1100-10 تولید کرد. البته فوم‏‌های با چگالی کم (kg/m3 50-28) بیشترین تولید و مصرف را در بین فوم سخت پلی یورتان به خود اختصاص داده‌اند.
فوم سخت پلی یورتان با چگالی زیاد به تنهایی یا همراه با مواد دیگری برای ساخت قطعات چندسازه‌ای با سفتی و نسبت استحکام به وزن زیاد قالب‌گیری می‌شوند. فوم‏‌های ساختاری با چگالی kg/m3 800-250 برای تولید کابینت‌‏ها، بدنه پایانه‌های رایانه‌ای و دستگاه‏‌های ویژه دیگر به کار می‌روند. این مواد سفتی، دمای نرمی زیاد و استحکام ضربه‌ای زیادی دارند.

منبع: [1] م. باریکانی فوم های سخت پلی یورتان، تهران،: انجمن پلیمر ایران, 1388, pp. 34-39.